Je grootste nachtmerrie is werkelijkheid geworden. Hoewel je er vanuit ging dat je woning op de juiste manier beveiligd was, is het toch voor inbrekers mogelijk geweest om in het huis te komen. Er zijn spullen meegenomen, er is wellicht schade ontstaan en je bent van jouw gevoel van veiligheid in huis beroofd. Inbraak heeft niet alleen effect op je spullen, maar ook op je welzijn. Het is ontzettend heftig om mee te maken en het duurt waarschijnlijk ook lang voordat je je weer volkomen veilig in eigen huis voelt. Naar om mee te maken en je hebt dan ook op dit moment heel veel andere dingen aan je hoofd. Toch is het wel belangrijk om ook enkele materiële zaken te regelen. Want wat moet je precies doen bij schade door diefstal? Waar heb je recht op?
Doe aangifte
Het is allereerst belangrijk om aangifte bij de politie te doen. Zonder aangifte bij de politie kan de verzekeraar ook niets voor jou betekenen. Gelukkig is dit voor de meeste mensen vanzelfsprekend wanneer ze sporen van inbraak treffen. Het is immers niet alleen goed om straks te ontvangen waar je recht op hebt, maar ook om de inbrekers op te sporen en anderen jouw leed te besparen.
De politie zal tevens vragen van foto’s en informatie van de spullen die missen. Daarom adviseert men ook altijd om bij het inrichten van de woning of het kopen van nieuwe spullen foto’s te maken. Deze kunnen in een dergelijke situatie van pas komen. Denk hierbij ook aan dingen waar je normaal niet bij stil zal staan. Bijvoorbeeld je nieuwe ixxxi ring. Het zou toch zonde zijn als deze straks niet voor een vergoeding in aanmerking komt, omdat je hem vergeten bent om op de foto te zeten?
Deze foto’s en informatie gebruikt de verzekeraar om een goede inschatting te maken van de schade. Je kunt hierbij ook denken aan facturen van grote apparaten en sieraden.
Meld de schade of diefstal bij de verzekeraar
Vervolgens is het ook belangrijk om de schade of diefstal bij de verzekeraar kenbaar te maken. De meeste verzekeraars zijn in dergelijke situaties 24/7 te bereiken. Telefonisch kunnen zij jou te woord staan en vertellen wat er nodig is om straks uit te kunnen keren. De meeste verzekeraars zullen er ook voor kiezen om bij jou thuis te komen en zelf de schade op te nemen. Het is dan handig als je alle informatie en foto’s al klaar hebt liggen.
De beste oplossing
De verzekeraar zal vervolgens met jou bespreken wat de beste oplossing voor het probleem is. Wil je liever dat alle spullen vergoedt zullen worden? Of geef je de voorkeur aan reparatie indien dit mogelijk is? De verzekeraar is verantwoordelijk. Zij zorgen er dan ook voor dat er een reparateur wordt ingeschakeld en de betaling snel op jouw rekening terecht komt. Samen voor de beste oplossing, zodat de materiële schade hopelijk beperkt blijft.
Schade door diefstal kan zowel telefonisch als online gemeld worden. Zo bepaal je zelf wanneer dit jou het beste uitkomt. Wel zo fijn in een al lastige situatie!